1. Etusivu
  2. | Verkkolehti

Konttiviesti 2009

01.01.2009

Pääkirjoitus

Yrityksessämme on tapahtunut paljon myönteisiä muutoksia kuluneen vuoden aikana. Muutimme vuodenvaihteessa Saviolle Klondyke-taloon, joka sijaitsee Keravan uuden logistiikkakeskus Kercan vieressä. Muuton yhteydessä uusimme tietojärjestelmiämme ja otimme käyttöön tavoitettavuutta parantavan mobiilin puhelinkeskuksen.

Tänä vuonna saavutamme merkkipaaluja. Syyskuussa minulla tuli 20 vuotta täyteen konttialalla, joista yrittäjänä olen toiminut 13 vuotta. Kontti.fi -verkkokauppamme täyttää lokakuussa 10 vuotta. Verkkokauppamme oli ensimmäinen konttien valokuvat ja kuntotiedot sisältävä verkkokauppa koko maailmassa. Kaupassamme on ollut alusta asti mahdollisuus maksaa tilaus verkossa, mikä oli 1990-luvulla hyvin harvinaista.

Lanseerasimme Logistiikka - Kuljetus 2009 -messuilla uuden palvelun, KonttiWikin. Siitä on tarkoitus käyttäjien avulla kehittää Suomen konttitietokeskus, joka palvelee parhaimmillaan koko maamme logistiikkaketjua. Kontit ovat tämän päivän kuljetuksissa tärkeässä osassa. Maailman kappaletavarasta 90 prosenttia kuljetetaan konteissa eli suuryksiköissä, kuten logistiikan tilastot asian ilmaisevat.

                                                           
Logistiikkakeskus Kercan rakentaminen on edennyt laskusuhdanteesta huolimatta. Ratapihan rakentamisen suunnittelu on aloitettu, ja samalla on ratkeamassa myös alueelle tulevan konttivarikkomme sijainti. Anttilan päätös keskittää logistiikkansa Kercaan tuo alueelle toivottua lisävetovoimaa.                                     

Nyt on hyvä aika investoida varastointiin. Konttien hinnat ovat laskeneet viime vuodesta noin kymmenisen prosenttia. Kontteja hyödyntämällä saa pihat ja varastot helpommin siivottua ja tavarat suojaan lumelta ja kylmältä. Me finncontainerlaiset olemme joskus hymyssä suin todenneet, että jokaisella pitäisi olla oma varastokontti, jossa säilyttää kausitavaroita, koneita ja laitteita. Minullakin on.    

Konttien maahantuontiin tuli viime vuonna tullilta uudet ohjeet. Teimme asiassa yhteistyötä tullitarkastajien ja paikallisen tullin kanssa. Uusien ohjeiden mukaan maahantuojan tulee selvittää merikonttien käyttötarkoitus ja Suomeen jäävistä konteista myyjän tulee tehdä tulli-ilmoitus. Käsityksemme mukaan ohjeiden noudattaminen on Suomessa on vielä hyvin kirjavaa ja ilmoitusvastuu voikin siirtyä asiakkaalle. Me teemme tulli-ilmoituksen jokaisesta Suomeen myymästämme kontista.                
                                                                                
Lastaussuunnittelu näyttelee tärkeää osaa kuljetuskustannusten alentamisessa. Hyvällä suunnittelulla voidaan saada jopa 30 prosentin säästöjä kuljetusyksiköiden määrässä. Lisäksi suunnittelu pienentää huomattavasti tavaroiden vaurioriskiä. Parhaan mahdollisen merikuljetusyksikön täyttöasteen suunnittelu edellyttää ahtaustekniikan ja lastinkäsittelyn tuntemusta. Verkostomme tarjoaa tätä asiantuntemusta asiakkaillemme.           
                                                                                
Toimistokontteja on ollut perinteisesti varastossamme Helsingissä, mutta nyt niitä on saatavilla vuokralle myös Raumalta, Turusta ja Kotkasta. Myytäviä toimistokontteja on eri puolilla Suomea ja kannattaakin kysyä edullisia tarjouksia. Toimistokonteissamme on asianmukaiset eristykset, ne on tarkoitettu pohjoisen olosuhteisiin ja täyttävät työsuojeluviranomaisten vaatimukset.

Konttiasiantuntija palveluksessanne!

Sarianne Reinikkala
hallituksen puheenjohtaja